Skip to main content

Nyheter

13 September 2022

Vill du utveckla dig och bygga på din kompetens under nästa år? Då kan en fristående kurs vid Designvetenskaper, LTH, vara något för dig.

12 September 2022

IKDC fyller 20 år och firar med öppet hus på Kulturnatten 17 september

1 September 2022

Barn är särskilt känsliga för luftföroreningar. En ny studie visar att förskolebarn i trafiktäta storstadsområden är ute betydligt kortare tid av sin dag på förskolan men riskerar samtidigt att andas in en dubbelt så hög dos av luftföroreningar (partiklar*/minut) jämfört med barn i medelstora och mindre orter. Resultaten av studien som genomförts [...]

23 August 2022

Sparbanken Skånes delar ut pris till en nybliven doktor vid LTH för särskilt framstående avhandlingsarbete. 2022 tilldelas det Louise Gren för sin avhandling inom ämnet Aerosolteknik.

22 August 2022

Det ekar tomt i salarna på Ingvar Kamprad Designcentrum, men inom kort sjuder bygget av liv igen när studenterna kommer tillbaka efter sommaren. Faktum är att det redan nu börjar droppa in studenter. De som börjar på ett av de tre mastersprogrammen vid Designvetenskaper blir visade runt i sina nya studielokaler.

12 August 2022

Välkommen till eHealth@LU Symposiet: e-hälsa de senaste och kommande fem åren.

27 June 2022

Olyckor, naturhändelser, kriser och krig kräver höjd beredskap och tvingar samhället att snabbt ställa om och medborgarna att agera. Ibland finns det krisplaner att luta sig mot. Men hur jämlika och inkluderande är planerna? Passar de alla? Har all variation i behov och förmågor beaktats?

16 June 2022

Från hushållsapparater och möbler till webbapplikationer och dykarhjälmar – bredden på årets examensarbeten var stor när industridesignstudenterna på IKDC visade upp sina projekt.

15 June 2022

Spänningen och stämningen är hög när mastersstudenterna presenterar sina examensarbeten inom olika ämnen vid Designvetenskaper.

6 June 2022

Bättre tillgänglighet handlar ofta om förbättrad ­teknik. Men tekniken måste gå hand i hand med inkluderande ­pedagogik och lagkrav får inte utgöra broms­klossar. Det menar Håkan Eftring som forskar på olika sätt att göra kunskap mer tillgänglig.