Mål 11: Hållbara städer och samhällen
Definition från Agenda 2030: Göra städer och bosättningar inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara. Över hälften av världens befolkning bor i urbana områden, och andelen väntas stiga till 70 procent år 2050. Hållbar stadsutveckling omfattar hållbart byggande och hållbar planering av bostäder, infrastruktur, offentliga platser, transporter, återvinning och säkrare kemikaliehantering som i sin tur kräver ny teknik och samarbete mellan flera sektorer. Inkluderande och innovativ stadsplanering behövs för att göra städerna säkra och hållbara för framtiden.
Designvetenskapers arbete med mål 11
För vem designas staden? Universell utformning har vuxit fram inom arkitektur och design som en strävan att nå alla människor oavsett förutsättningar. Området är en viktig del inom Designvetenskapers forskning och utbildning och adresserar frågeställningar som till exempel: ”Hur kan universell utformning och mänsklig mångfald bidra till hållbara stadsbyggnadsprocesser och byggnadsprojekt?”
Nyheter från Designvetenskaper som knyter an till mål 11:
VR hjälper oss besöka historiska platser – som Uppåkra
”Virtual reality är det närmaste en tidsmaskin vi kan komma.” Det säger Mattias Wallergård som är forskare i interaktionsdesign och en av dem som [...]
Varning för flimmer – artikel av arbetsmiljöforskning.se
Johannes Lindén, ljusforskare vid Designvetenskaper, LTH, intervjuas av arbetsmiljöforskning.se. I artikeln berättar han om flimmer från lampor – [...]
Friskare personal med rätt visuell arbetsmiljö – artikel på arbetsmiljöforskning.se
– Vi tänker sällan på ljusmiljön och hur vi påverkas av den, men en felplacerad lampa kan leda till sjukskrivning på grund av nackbesvär, säger [...]
Två miljoner i stöd till Malin Alsved för forskning om luftburna virus i arbetsmiljöer
AFA Försäkring tilldelar två miljoner i post doc-stöd till Malin Alsved, forskare i aerosolteknologi vid LTH.
Ny rapport: Stadsluftens hälsobelastning på barn
Barn är särskilt känsliga för luftföroreningar. En ny studie visar att förskolebarn i trafiktäta storstadsområden är ute betydligt kortare tid av sin [...]