Samarbete över nationsgränserna med Virtual Reality
Under den årliga Virtual Reality-mässan på Ingvar Kamprad Designcentrum myllrar det av kreativa studentprojekt och nyfikna besökare. Mässan är den avslutande delen av kursen Virtuell verklighet i teori och praktik och anordnas för nittonde gången.
Erik Andersson – Publicerad den 29 augusti 2023
Redan i entrén till VR-laboratoriet märks det att dagen är speciell. Förväntansfulla studenter och lärare välkomnar in till de olika stationerna som är fyllda med headsets, datorer, kablar och annan teknisk utrustning. Bland det första som möter besökaren är ett drömvärldsspel med träd, blommor och mystiska varelser. Spelet heter Ivana Kupala och är ett samarbete mellan studenter i Lund och Zhytomyr Polytechnic State University i Ukraina.
– Det var efter ett förslag från en forskare som tidigare samarbetat med studenter i Ukraina som vi blev intresserade av att arbeta tillsammans inom projektet, berättar Yas Yazdanian, student på den tvååriga mastersutbildningen Virtuell verklighet och förstärkt verklighet.
Ukrainsk högtid i midsommartid blir spel
Ivana Kupala är en slavisk högtid som firas kring midsommar i bland annat Ukraina. Syftet med spelet är att deltagaren ska få uppleva högtiden men också interaktivt hjälpa till med förberedelserna inför firandet. Det innebär exempelvis att plocka ett visst antal blommor och binda en lyckobringande krans, lära sig att hantera kringvandrande häxor och troll men även att hugga ved och tända ett traditionellt bål.
Under kursens gång samarbetade studenterna i Lund med tre ukrainska studenter på distans.
– Studenterna i Ukraina gjorde objekten i spelet och den visuella designen, medan vi i Lund stod för programmeringen, säger Bálint Péter.
Samarbetet funkade bra, med möten online och genom att dela programkod.
– Fast ukrainarna var mer strukturerade än vi, säger Yas Yazdanian med ett skratt och får medhåll från de andra.
Till vänster: Magiska blommor och eldar hör till högtiden Ivana Kupala. Till höger: Yas Yazdanian, Shuai Xu, Bálint Péter och Qinxin Shu instruerar en besökare inför spelet. Foton: Erik Andersson
Både programmering och kulturförståelse
Studenterna tyckte om kursen, även om den hade sina utmaningar.
– Ett tag var jag nära att ge upp, säger Bálint Péter. Det var svårt att få till den fysiska världen i spelet. Upplevelsen av gravitation och annan grundläggande fysik behöver stämma för att spelaren ska få den rätta känslan.
– Ja, det stämmer, säger läraren Mattias Wallergård och skrattar. I ett viktigt moment i spelet ska man hugga ved till ett stort bål. När vi testade detta i en tidigare version, två veckor innan presentationen, flög det virtuella vedträn åt alla håll. Dessutom åkte man som vedhuggare tio meter bakåt, som en rekyl. Men allt detta har de lärt sig att programmera och det fungerar fint nu i slutversionen.
Studenterna är nöjda med spelet och samarbetet.
– Vi har inte bara lärt oss att programmera virtuella verkligheter utan även fått veta mer om ukrainsk kultur. Det var något helt nytt för oss, säger Qinxin Shu.
Fortsatt kontakt mellan lärosätena
Från den ukrainska sidan ser de positivt på projektet. Oksana Chernysh är forskare på Zhytomyr Polytechnic State University och leder samarbetet tillsammans med de svenska kollegorna.
– Studenterna har lärt sig att arbeta professionellt, diskutera och ta fram idéer, fördela ansvar och leverera i tid. På ett personligt plan har de blivit mer självsäkra och lärt sig mer om olika kulturer. I och med samarbetet i kursen har de nu också etablerat ett professionellt nätverk, vilket är mycket viktigt i dagens samhälle.
Oksana Chernysh ser fram emot fortsatt kontakt över nationsgränserna.
– Vi startar gärna fler studentdrivna projekt i framtiden, men även inom forskning. Förutom virtuell och förstärkt verklighet ser vi stora möjligheter inom flera andra områden. Vi har många engagerade forskare och studenter som gärna samarbetar med Lunds universitet, avslutar hon.
Fakta om VR-mässan
På VR-mässan visar studenter sina projekt gjorda inom kursen Virtuell verklighet i teori och praktik (7,5 hp). Syftet med kursen är att studenterna ska få en översikt av VR som område, både ur en teknisk synvinkel och utifrån samspelet mellan människa och teknik. Studenterna kommer från LTH-programmen Datateknik, Informations- och kommunikationsteknik samt från det internationella mastersprogrammet Virtuell verklighet och förstärkt verklighet.
Projekt som visades på VR-mässan:
- Ivana Kupala – A Ukrainian celebration*
- Malmö Live – A musical VR experience
- InkMaster – The textile lab in VR
- Lundmyr Ninja*
- Skeleton survival
- Location: Unknown
- Porco
*) Samarbete med studenter från Zhytomyr Polytechnic State University i Ukraina.
Kurslärare: Joakim Eriksson (kursansvarig), Mattias Wallergård och Günter Alce