Hoppa till huvudinnehåll

Förpackningskurs ger studenterna värdefulla lärdomar och kontakter

– Publicerad den 26 October 2021

Fotokollage av förpackningsprototyper och studenter.
På bilderna syns prototyper för en refill-förpackning för handsprit, en tallriksförpackning och en grupp studenter som tagit fram en förpackning för att underlätta refill av hygienprodukter. Från vänster: Mattias Johannesson, Frida Sterner, Hans Elmér och Léa Tastet.

– Våra olika kunskaper och erfarenheter har gjort att vi lärt oss mycket av varandra i projektet säger Frida Sterner, en av studenterna på kursen “Packaging Technology and Development”.

Kursens studenter läser fjärde eller femte året vid något av LTH:s ingenjörsprogram och har nu avslutat sina projekt. De har presenterat resultaten som är prototyper på förpackningslösningar åt olika företag i regionen.

– Våra olikheter har förstås också gett upphov till en hel del diskussioner. Särskilt kring vad vi skulle prioritera och vilka avkall vi skulle göra på förpackningen, inflikar Mattias Johannesson, Frida Sterners projektkollega.

Bra lärdom för framtiden

Studenterna är eniga om att kursen och projektarbetet är en bra lärdom för framtiden. Katrin Molina-Besch som är kursansvarig berättar att kursen ger studenterna en inblick i hur det är att arbeta i ett utvecklingsprojekt om förpackningar. 

– Det är viktigt att studenterna förstår att utvecklingsprojekt handlar om att kompromissa mellan flera olika krav på exempelvis material, hållbarhet och handhavande och att förpackningar påverkar flera aktörer i försörjningskedjan.

Den här typen av samverkan mellan universitetet och industrin har flera positiva aspekter både på kortare och längre sikt menar Katrin Molina-Besch: 

– Vi får förståelse för vilka problem och utmaningar industrin har för närvarande och studenterna får en verklig uppgift att lösa – det är både kul och värdefullt. Företagen bidrar med sitt perspektiv och får sen en prototyp som de kan jobba vidare med. 

Att kursupplägget är framgångsrikt är det mycket som tyder på: 

– Studenterna knyter kontakter med industrin och det leder ofta till samarbeten efter kursen exempelvis inom examensarbeten och anställningar. Dessutom kommer tidigare studenter regelbundet tillbaka med projekt till kursen när de har börjat arbeta i industrin, säger Katrin Molina-Besch.