Hoppa till huvudinnehåll

Servicerobotar räddar människor i nöd – nu redovisar studenterna sina projekt

Vid labyrinten är spänningen hög – det är engagerade men lite nervösa studenter som samlats. Det är dags för dem att presentera sina projekt i kursen ”Servicerobotik”. Flera robotar klarar av sitt uppdrag med bravur, och applåderna för dem och de lyckliga skaparna är spontana och fulla av respekt.

Pernilla Daws – Publicerad den 16 December 2022

Människor tittar på en robot i en labyrint. Foto.
Studenterna presenterar projektresultaten från kursen i Servicerobotik. Foto: Pernilla Daws.

Tänk dig en jordbävning där du har blivit instängd i ett hus som skadats av skalvet. För att du och andra överlevande ska komma ut ur de rykande rasmassorna skickas det in en servicerobot som ska lokalisera er.

Detta är scenariot för civilingenjörsstudenterna vid LTH som under hösten jobbat med robotprojekt på kursen ”Servicerobotik” och nu redovisar sina arbeten. En labyrint representerar huset, och de slumpmässigt utplacerade träklossarna är överlevande som ska räddas.

Kreativ design- och problemlösning

En student som läser specialiseringen Mekatronik på Maskinteknikprogrammet berättar att hennes grupp fått använda sin kreativitet för att designa roboten:

– Vi fick en låda med material, men vi kunde själva bestämma hur vi skulle använda innehållet. En del grupper har använt laserskäraren för att skapa sin design, men vi har i stället 3D-printat några delar.

En annan student fyller i:

– Vi har jobbat fritt i våra grupper och själva fått klura på hur vi bäst får roboten att lösa uppgiften i labyrinten och hantera de hinder som uppkommer längs labyrintens väg.

– Vi testade oss fram och gjorde justeringar och förbättringar efter hand. Exempelvis kom vi på att vi kunde använda en remsa fönsterisolering på gripklon för att få bättre grepp, säger en annan student i projektgruppen.

Teori kommer till praktisk användning

Alla grupper har kämpat hårt med att få sin robot att fungera som tänkt, och respekten grupperna emellan är stor. Det är många parametrar som spelar in för hur väl de lyckas få roboten att göra det den ska.

– Det är detta som är den spännande utmaningen, att vi kunnat använda våra kunskaper från teoretiska ämnen på ett praktiskt sätt. Nu blir nyttan med kurserna i matematik, mekanik och programmering tydlig, säger en student.

För en del grupper uppstår lite krångel, och roboten lyckas inte ta sig fram till träklossarna som representerar människor i det jordbävningsdrabbade huset. Lärarna på kursen är tydligt engagerade i robotarnas prestation och kommer med tips till studenterna vars robotar kört fast.

Några projektgrupper har namngett sina robotar för att göra dem mer personliga. Roboten Fritz är en av dem som klarar sitt uppdrag med briljans. På drygt tre minuter har roboten tagit sig in i labyrinten, räddat träklossarna och sedan tagit sig ut igen.

 

Robot i en labyrint. Foto.

Servicerobotik

Kursen ges på engelska och är öppen för civilingenjörsprogrammen ”Maskinteknik” inom specialiseringen ”Mekatronik”, ”Maskinteknik med teknisk design”, ”Informations- och kommunikationsteknik”, ”Datateknik”, ”Elektroteknik” och även för internationella studenter.

Deltagarna grupperas efter kunskap så att det finns minst en i varje grupp som har kunskap om

  • allmän programmering
  • programmerbara mikrokontrollern Arduino
  • praktisk elektronik

Läs kursplanen för Servicerobotik på kurser.lth.se

Kontakt

Har du frågor om kursen kontakta kursansvarige Håkan Eftring via mejl: hakan.eftring@certec.lth.se