Hoppa till huvudinnehåll

Vill nå fler studenter med inkluderande pedagogik

Bättre tillgänglighet handlar ofta om förbättrad ­teknik. Men tekniken måste gå hand i hand med inkluderande ­pedagogik och lagkrav får inte utgöra broms­klossar. Det menar Håkan Eftring som forskar på olika sätt att göra kunskap mer tillgänglig.

– Publicerad den 6 June 2022

En glad man står lutad mot ett träd utomhus. Foto.
Filmade föreläsningar gjorde stor nytta under pandemin, anser Håkan Eftring, verksam vid Avdelningen för rehabiliteringsteknik, Certec, på LTH. Foto: Jessika Sellergren

Håkan Eftring brinner för pedagogisk forskning, eller Universal design for learning (UDL), som han föredrar att kalla det. UDL innebär att skapa och testa verktyg i undervisningen som gör att så många som möjligt kan ta del av den.

– Alla är olika och befinner sig i olika situationer i livet. Vi tar inte sikte på en medel­s­tudent utan vill skapa en inkluderande under­visning för en mångfald av studenter.

Läs artikeln: Vill nå fler studenter med inkluderande pedagogik – i LUM