Riktlinjer och råd för examensarbete vid Institutionen för designvetenskaper
Riktlinjerna nedan gäller för examensarbeten som utförs vid Institutionen för designvetenskaper, och ska användas vid sidan av LTH:s instruktioner för examensarbetesprocessen som finns på LTH:s studentsidor.
Avtal, rättigheter och skyldigheter vid exjobb på företag
När examensarbetet utförs vid ett företag eller en organisation uppstår i regel ett antal praktiska frågor angående exempelvis sekretess, kontakter, ersättning, boende, resor, med mera. Dessa typer av frågor avhandlas mellan studenten och företaget eller organisationen och ska godkännas av alla parter innan projektet påbörjas.
I vissa fall kan det krävas ett skriftligt avtal. Ofta har företaget ett eget avtal, annars kan du använda "Avtal avseende examensarbete" som du kan få av kursadministratören. Är du osäker i dessa frågor – kontakta handledare eller examinator.
Handledare, företag och studenter ska vara överens om vad rapporten ska innehålla och vilken detaljnivå rapporten ska ha för att examination ska kunna göras på arbetet.
Företaget ska informeras om att projektrapporten är en offentlig handling och kommer att publiceras i LUP (Lunds Universitets Publikationsdatabas).
Start och lokaler
När din exjobbsanmälan godkänts av din programplanerare får du ett mejl av kursadministratören med bland annat en mall för rapportering av ditt examensarbete. Använd denna mall när du fortlöpande dokumenterar ditt arbete.
Som examensarbetare vid Institutionen för designvetenskaper har du möjlighet att använda examensarbetsrummen som finns i södra korridoren på plan 4 och 5. Du har tillgång till rummen så fort du blivit registrerad. Du får gärna använda köken på plan 4 och 5, men undvik den värsta lunchrusningen mellan kl. 11.30-12.30. Du får inte använda personalutrymmen (köksborden eller sofforna) som arbetsplats.
Kommunikation med handledare
Kom överens med din handledare om hur ofta och när ni ska träffas under arbetets gång. Du har ansvar för att ta initiativ till handledningsmöten. Ta kontakt med din handledare angående datum och tid och punkter att diskutera, så hen får tid att förbereda sig. Handledarna har undervisning och andra åtaganden och kan ha svårt att ta emot studenter som inte bokat möten i förväg.
För att underlätta kommunikationen med din handledare bör ni komma överens angående vilket filformat som passar bäst för er kommunikation. Filnamnet på löpande rapport-versioner namnges enligt följande: datum_efternamn1_efternamn2. Detta minskar förvirring och sammanblandning av dokument.
Observera att handledaren inte ansvarar för språkgranskning (vare sig på svenska eller på engelska). Behöver du hjälp med språkgranskning kan du kontakta Studieverkstaden på Lunds universitet.
Opposition
En godkänd opposition är en del av examensarbetets kriterier för att bli godkänd. Det kan vara en fördel att opponera tidigt, om möjligt, annars sker flera redovisningar i slutet på terminerna, där examensarbetare kan opponera på varandra. Det är inte lämpligt att man opponerar på ett arbete där någon författare har varit eller kommer att vara opponent på det egna examensarbetet.
Du som student uppmuntras att ha minst en opponent på din presentation. Det skapar en intressant diskussion om innehållet i exjobbet. Opponenterna kan gärna göra sitt examensarbete inom ditt eller ett närliggande ämne. Du rekommenderas att boka opponent tidigt och då kan LTH:s Canvassida för exjobb vara till hjälp.
Att göra inför presentationen
När du närmar dig slutet av ditt examensarbete ska du göra följande:
- När du anser att din rapport är fullständig, skickar du den med e-post till din handledare. Handledaren granskar rapporten och ger dig klartecken om den är klar för presentation. Om inte, ska rapporten justeras utifrån handledarens kommentarer.
- Skriv den populärvetenskapliga sammanfattningen och få den granskad av handledaren innan redovisningstillfället.
- Om du inte redan gjort detta, sök opponenter! (Se punkten "Opposition")
- Koordinera datum och tid för presentationen tillsammans med handledare, examinator och opponent. När alla är överens meddelar du datum och tid till kursadministratören som bokar en sal. Kursadministratören skickar dig en mall för anslag av presentationen som ska fyllas i och returneras senast två veckor innan presentationens datum. Därefter skickar kursadministratören ut en inbjudan till institutionen.
- Du får gärna bjuda in åhörare till presentationen. Institutionen för designvetenskaper bjuder på cider och choklad.
- Skicka senaste versionen av rapporten till opponent, handledare och examinator senast en vecka före presentationen.
- Skapa ditt presentationsunderlag, vanligen i form av en Powerpoint-fil (PPT).
Presentation
Varje presentationstillfälle beräknas ta ungefär en timma. Den fördelar sig vanligen såhär:
- 2-3 min introduktion och presentation av deltagarna (Handledare)
- 20 min presentation (Examensarbetare)
Håll presentationen på en nivå som gör att alla förstår vad det handlar om och vilket problem du har försökt lösa. Repetera i förväg så att du håller tiden. - 15-25 min frågor från opponenterna, publiken och examinatorn.
Den muntliga redovisningen intygas direkt, medan rapporten behöver vara godkänd innan den kan intygas. Det är mer regel än undantag att rapporten behöver en slutlig redigering efter presentationstillfället. Be examinatorn intyga delmomentet på din exjobbsida.
Examination
OBS! Säkerställ att ditt måldokument är uppladdat på exjobbssidan och intygat av handledare och examinatorn. När detta är klart kommer delmomenten för examination öppnas upp på exjobbssidan och examinator kan godkänna examensarbetets alla delmoment när de är klara.
Färdigställ examensarbetet
För in de relevanta ändringar som framkommit från opponenter och examinator. Denna uppdaterade version förväntas ha hög kvalitet avseende struktur, språk och stil samt följa mallens riktlinjer. Skicka sedan den uppdaterade versionen till handledaren och examinatorn för slutlig bedömning. Det ska framgå vilka ändringar du gjort, beskriv detta kortfattat i mejlet när du skickar in rapporten.
Godkännande
När rapport och sammanfattningen godkänts av examinator godkänner hen resterande delmoment på exjobbssidan.
Nu är det dags att ladda upp rapporten och sammanfattningen i LUP. Meddela därefter kursadministratören så att hen kan godkänna LUP på exjobbssidan och lägga in resultatet i Ladok.
Se till att examinatorn till det exjobb du opponerade på har godkänt detta delmoment på exjobbssidan.
Tryckning
Om du vill ha ett tryckt exemplar av din rapport står du själv för kostnaden. Tryckning kan exempelvis göras vid E-husets tryckeri eller MediaTryck. Om ett företag har varit involverat vill de kanske också ha ett antal rapporter. Kom överens med dem hur ni ska fördela kostnaden.