Hoppa till huvudinnehåll

Fria returer – en fälla?

Fria returer är vanligt förekommande i e-handeln och är en trygghet för kunder som klickar hem exempelvis kläder och skor som kan vara svåra att fatta beslut om endast via skärmen.

– Publicerad den 29 mars 2021

två män står mot en vägg utomhus. Foto.
Daniel Hellström och Klas Hjort, universitetslektorer i Förpackningslogistik vid Designvetenskaper, LTH forskar kring konsumentbeteende och returer. Foto: Kennet Ruona

Men fria returer är även en belastning för miljön och i många fall en stor ekonomisk belastning för företaget, och nu testar handlarna olika lösningar på problemet, bland annat att porta kunder som returnerar för ofta.

Daniel Hellström och Klas Hjort, forskare i Förpackningslogistik vid Designvetenskaper, LTH har studerat returhantering vid e-handel, och har en uppfattning som skiljer sig från några av de stora aktörerna på marknaden.

Läs artikeln: ”Porta kunder som returnerar ofta är fel väg att gå” – i Dagens Handel, publicerad 2021-03-17 

Vill du veta mer om forskningen? Kontakta Daniel Hellström, daniel.hellstrom@plog.lth.se eller Klas Hjort, Klas.Hjort@plog.lth.se