Hoppa till huvudinnehåll

Närhet på distans med kreativa VR-möten

Att längta till digitala möten är få förunnat. Men det gör forskarna vid Design­vetenskaper. De har hittat mötesrummen som ger dem energi och smart struktur.

– Publicerad den 30 mars 2021

fyra digitala avatarer svävar framför en vägg av text i virtual reality. Skärmavbild.
LUM:s reporter intervjuar designforskare i en VR-värld.

Han har en virtuell kopp kaffe i handen och ser ut lite som en figur i spelet Sims.

– Att ha möten på distans känns numera kreativt och lustfyllt, säger Mattias Wallergård.

Hans avatar lutar sig avslappnat mot en pelare i den lounge-liknande miljön som just nu är hans arbetsmiljö. Där finns mötesrum, whiteboards, soffor och en grön park utanför fönstret. När Mattias Wallergård pratar är det hans egen röst som hörs fast med avatarens mimik och ögonrörelser.

I en tid när digital mötes­trötthet blivit ett etablerat ­fenomen försöker LTH-forskarna hitta nya sätt att mötas.

– Jag och mina kollegor träffas i det virtual reality-baserade distansverktyget Glue där vi både har vardagliga avstämningar och möten för att analysera forskningsdata, säger Mattias Wallergård.

Läs artikeln: ”Närhet på distans med kreativa VR-möten” – i LUM, publicerad 30 mars 2021

För mer information om projektet, kontakta Mattias Wallergård, forskare inom interaktionsdesign och självutnämd VR-nörd: mattias.wallergard@design.lth.se