Hoppa till huvudinnehåll

Per Kristav berättar om sin forskning i Produktutveckling

Hallå Per Kristav! Du forskar i Produktutveckling vid Designvetenskaper, LTH. Berätta mer om din forskning!

– Publicerad den 7 maj 2020

Per Kristav står vid ett träd. Foto.
Per Kristav, forskare i Produktutveckling vid Designvetenskaper, LTH. Foto: Robert Olsson

Hur skapas högt produktvärde enligt dig?

– För att utveckla produkter som får ett stabilt högt värde på marknaden så måste ett antal faktorer som hänger ihop med varandra beaktas. En del i denna holistiska beskrivning är att aktivt linjera allt som en kund eller konsument kommer att uppleva i mötet med produkten så att det pekar åt samma håll. Denna upplevelse bestäms bara till viss del av produktens rent fysiska egenskaper. Kunden kommer även att bemötas av ett antal människor och miljöer som kommer att associeras till produkten och därmed utgöra en viktig del av den totala produktupplevelsen. Dessa möten och upplevda miljöer måste även linjera med produktens egenskaper och med vad företaget står för.

– Forskningen har lett fram till en modell som beskriver de huvudsakliga beståndsdelarna bakom detta bygge av produktvärde, samt hur dessa byggstenar förhåller sig till varandra. Byggstenarna, eller områden om man så vill, utgår från vilka värderingar och vilken kultur som råder inom företaget. Ett annat område rör hur företagets strategier för att bygga relationer till sina kunder ser ut, samt hur företaget jobbar med att utveckla sitt varumärke och sina marknadsstrategier. Själva produkten är bara ett av flera områden. Produkter har tekniska egenskaper, men upplevelsen av produkterna är subjektiv. Här ingår även produktens unika formgivning och dess eventuella innovationer. Samtliga av dessa områden måste linjera med varandra, vara särskiljbara och igenkännbara i förhållande till andra varumärken och produkter samt vara konstanta över tid. Först då byggs sakta ett förtroende upp som i sin tur för med sig en hög värdering på marknaden. En viktig del av detta värde och förtroendekapital är att varumärket och dess produkter upplevs som autentiska.

Vad menar du med autentisk produktupplevelse?

– En autentisk produktupplevelse skapas av ett företag som jobbar medvetet och konsekvent på det sätt och med de byggstenar som nämnts ovan. Resultatet kommer sedan att kunna upplevas av kunden. Kunden som får en autentisk produktupplevelse kommer således att uppleva att de förväntningar och det förtroende som företaget byggt överensstämmer med kundens egna positiva förväntningar. När detta införlivas förstärks och bekräftas värdet av det som företaget levererat och blir en del av en ny högt värderad upplevelse.

Vem har nytta av din forskning?

– Ett företag som vill utveckla och höja det upplevda värdet av sina produkter eller tjänster bör arbeta strategiskt och holistiskt på liknande sätt som forskningen föreslår. Detta åstadkoms genom att kartlägga och utveckla alla delar av produktupplevelsen så att den talar ett språk, ger ett budskap som hänger samman över tid. Det handlar om att konsekvent bygga förutsättningar för positiva betydelser och associationer som är väl förankrade i företagets interna värderingar och övertygelser.

Vill du veta mer? Kontakta Per Kristav

per.kristav@design.lth.se
0703-65 62 47

Per Kristavs avhandling Elusive intangibles: Exploring the experience of authenticity in product development kan laddas ner från LUCRIS (Lunds universitets forskningsportal).