Hoppa till huvudinnehåll

Studenter bidrar till ökad kunskap om hållbar utveckling och affärsmodeller

Hållbar utveckling, digitalisering och affärsmodeller är ämnen som intresserar tjugo nya examensarbetare vid Designvetenskapers avdelning Innovationsteknik. Studenterna har precis påbörjat sina projektarbeten där de tillsammans med industri och näringsliv utforskar olika frågeställningar för att bidra till användbar och samhällsnyttig kunskap.

– Publicerad den 25 februari 2021

Några exempel på projektfrågor är:

  • Hur kommer EU:s nya taxonomi påverka hållbara investeringar? Taxonomin klassificerar vilka aktiviteter som är hållbara för att finanssektorn ska få gemensamma riktlinjer för vilka investeringar som kan kallas gröna.
  • Vilka teknologiska lösningar kommer Generation Z att vilja använda runt år 2030 för att kunna interagera med företag under sin ”pre-purchase-fas”? Generation Z är en benämning för den generation som vuxit upp efter millenieskiftet.
  • Är det möjligt att koppla ihop beräkningar för koldioxidutsläpp med finansiella transaktioner som går att följa i den personliga bank-appen? Kan en sådan koppling påverka människans egen konsumtion och livsstil?
  • Hur kan företag i start-up fasen utvärdera sin miljöpåverkan utifrån FN:s hållbarhetsmål?
  • Hur kan stipendier stötta högre utbildning i utvecklingsländer?
  • Hur påverkas marknaden och dess företag av additiv tillverkning – och vilken betydelse har den additiva tillverkningen på affärsmodellerna?