Hoppa till huvudinnehåll

Studenter pitchar affärsidéer i hissen

Bli inte förvånad om du möter en affärsängel i hissen på Ingvar Kamprad Designcentrum. Då kan det vara studenter från Innovationsteknik som övar på att kommunicera affärsidéer genom att pitcha dem under en tur med hissen. Att testa idéer och öva kommunikation är viktiga delar i kursen för blivande entreprenörer.

– Publicerad den 15 december 2021

Foto av en grupp människor i en hiss.
Hisspitch – En kort och tydlig beskrivning av något, vilken förklarar konceptet så att vem som helst kan förstå det, på väldigt kort tid. Foto: Pernilla Daws

Kommunikation behöver övas

Att ha förmågan att kommunicera sin affärsidé kan vara lika viktigt för att nå framgång som att idén är genomarbetad. Därför har Lars Bengtsson, professor vid avdelningen för Innovationsteknik vid Designvetenskaper, LTH, bjudit in affärsängeln Filip Larsson för att åka hiss med studenterna som läser kursen ”Entreprenörskap – att bygga en skalbar start-up”. Under hissturen får de olika grupperna möjlighet att på kort tid förmedla sina idéer och få feedback från en erfaren investerare.

En märkbart imponerad student uttryckte efter sin hissresa att Filip Larsson, trots den korta tid det tog att åka två våningar upp och ner med hissen, hann både lyssna på pitchen och komma med konstruktiv feedback:

– Han förstod vår affärsidé, jättesnabbt! Och han gav oss en helt annan vinkel på den, berättar en av de aspirerande entreprenörerna.

Nästa steg för studenterna är att förmedla sina idéer i ett sammanhang där de har mer tid och kan ta hjälp av olika presentationsmaterial, inte helt olikt TV-programmet ”Draknästet”.

Att misslyckas – ett sätt att nå framgång

Inom kursen varvas teori med övningar och studenterna arbetar i smågrupper med att utveckla en affärsidé och en affärsplan. Lars Bengtsson berättar att de använder sig av modellen ”lean start-up” som går ut på att testa en affärsidé på olika sätt.

– Det handlar om att på ett snabbt och effektivt sätt undersöka om idén håller så som tänkt eller om några justeringar behöver göras. Alltså, egentligen att misslyckas på skrivbordsstadiet för att kunna lyckas senare, säger han.

Lars Bengtsson förtydligar resonemanget genom att beskriva en app-idé som var tänkt att underlätta köandet vid stora festivaler. En enkel undersökning visade att eftersom mobilnätet ofta överbelastas och kraschar vid den typen av evenemang så skulle en app heller inte fungera.

– En justering av ursprungsidén kan alltså göras på ett tidigt stadium innan alltför mycket arbete lagts ner på en idé som låter bra i teorin men som inte skulle fungera i praktiken, säger han.

Fakta

Kursen ”Entreprenörskap – att bygga en skalbar start-up” (INNA01) är valbar inom de flesta av LTH:s civilingenjörsprogram och för Erasmusstudenter. 
Kursinformation - på Innovationstekniks webbplats.

Hisspitch

En kort beskrivning av en idé, produkt eller företag vilken förklarar konceptet på ett sådant sätt att vem som helst kan förstå det på väldigt kort tid.

NABC 

En användbar formel för att bygga upp en bra hisspitch:

  • Needs – beskriv ett identifierat problem eller en brist
  • Approach – ge din lösning på problemet
  • Benefits – förtydliga vilka fördelar din lösning ger genom exempelvis kvalitet eller pris
  • Competition – avsluta med att berätta hur din lösning är bättre än de som redan finns