Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna
Definition från Agenda 2030: Vidta omedelbara åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna och dess konsekvenser. Utsläppen av växthusgaser fortsätter att stiga och som följd riskerar vi att nå en genomsnittlig global uppvärmning som överstiger två grader, vilket skulle få allvarliga konsekvenser för ekosystem, havsförsurning, mänsklig säkerhet, matproduktion, vattentillgång, hälsa och ökad risk för naturkatastrofer.
Designvetenskapers arbete med mål 13
Vår tids klimatförändringar kräver snabba insatser både för att bekämpa orsaker och för att begränsa effekterna. Vid Designvetenskaper fokuserar vi på båda områdena – förebyggande genom att till exempel studera partikelutsläpp vid förbränning av förnybara bränslen eller hur vi med fossilfria bränslen kan få ned utsläppen från våra godstransporter, och lindrande/begränsande genom att forska hur vi kan minska värmepåverkan genom innovativa kläder eller smarta appar för att koppla väderprognoser till individuella rekommendationer kring värmebalans.
Nyheter från Designvetenskaper som knyter an till mål 13:
Forskarnas dom: Ut med plasten ur e-handeln – artikel i Ehandel
Allt mer plast byts mot papper i handeln - men är det mer hållbart? Ehandel ställde frågan till Daniel Hellström och Katrin Molina-Besch, forskare i [...]
Förnybara dieselbränslen och partikelutsläpp – disputation i aerosolteknik 11/2
Luftföroreningar utomhus är ett globalt hälsoproblem som varje år orsakar fyra-nio miljoner fall av för tidig död enligt WHO. Avgaser från [...]
Mer eller mindre miljövänliga avfallspåsar – artikel i Testfakta
Är din soppåse gjord av bioplast, återvunna material, sockerrör, eller marknadsförs den kanske som komposterbar? Och vad innebär de olika begreppen [...]
"Förmodligen kommer en del av materialen inte att återvinnas, utan komposteras"
Att använda substanser från citrusfruktskal i bioplast är ett exempel på hur vi kan inspireras av naturens egna skyddssystem – och för framtiden [...]
Fria returer – en fälla?
Fria returer är vanligt förekommande i e-handeln och är en trygghet för kunder som klickar hem exempelvis kläder och skor som kan vara svåra att fatta [...]