Mål 10: Minskad ojämlikhet
Definition från Agenda 2030: Minska ojämlikheten inom och mellan länder. Ett jämlikt samhälle bygger på principen om allas lika rättigheter och möjligheter oberoende av t.ex. kön, etnicitet, religion, funktionsvariation, ålder och annan ställning. Även om många länder har haft en positiv ekonomisk utveckling med minskad fattigdom under de senaste decennierna, så har klyftorna ökat både inom och mellan länder. Jämlikhet minskar risken för konflikter och främjar alla människors möjlighet att delta i och påverka samhällsutvecklingen.
Designvetenskapers arbete med mål 10
Hur fångar vi upp de organisatoriska mellanrum som gör att patienter inom cancersjukvården ibland hamnar mellan stolarna? Kan vi använda digitalisering som komplement? Det är en fråga som engagerar forskare vid Designvetenskaper, och som har lett till projekt med syftet att stärka egenförmågan hos patienter och närstående. Annan viktig forskning som adresserar mål 10, minskad ojämlikhet, är hur vi med universell utformning kan komma bort från ett särtänkande och istället skapa en inkluderande miljö med en design för alla medborgare.
Nyheter från Designvetenskaper som knyter an till mål 10:
Forskningsresan om cancer fortsätter
Att vara hoppfull, ta hjälp av varandra och att låta livet vara föränderligt. Med de orden sammanfattade Ulrika Sandén sin avhandling om att leva med [...]
Gör din undervisning mer tillgänglig och inkluderande – steg för steg
Hur gör jag som lärare för att studenterna ska kunna fokusera på sitt lärande och känna sig välkomna? Hur ser jag till att följa lagarna som reglerar [...]
Verktyg inom och utom synhåll – disputation i Rehabiliteringsteknik
“En bild säger mer än tusen ord”, säger Delphine Szymczak i inledningen av sin avhandling ”Verktyg inom och utom synhåll” i Rehabiliteringsteknik och [...]
Samarbete med Lund ger ukrainska studenter andrum
Föreläsningen på skärmen ser ut som vilket digitalt seminarium som helst. Men det är ingen vanlig lektion. De som lyssnar bor i universitetsstaden [...]
VR hjälper oss besöka historiska platser – som Uppåkra
”Virtual reality är det närmaste en tidsmaskin vi kan komma.” Det säger Mattias Wallergård som är forskare i interaktionsdesign och en av dem som [...]